W ramach POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ organizujemy wsparcie adaptacyjne; psychoterapię, terapię uzależnień, socjoterapię, zajęcia psychoedukacyjne - ogólnorozwojowe, wsparcie pedagogiczne, wsparcie psychologiczne, przygotowanie do macierzyństwa - dla wychowanek w ciąży.Zajęcia EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZE realizowane są w ramach programu "Twórczej resocjalizacji". Są one dostosowane do zainteresowań, pasji, zdolności wychowanek. Są to zajęcia SPORTOWO-REKREACYJNE (piłka siatkowa, strzelectwo, piłka nożna, nordic walking, pływanie, jazda konna, tenis, survival, joga, zajęcia wspinaczkowe). Zajęcia ARTYSTYCZNO-POZNAWCZE (kabaret, teatr, zajęcia plastyczne, rękodzieło, papieroplastyka, zajęcia ceremiczne, klub fotograficzny, klub czytelniczy). WOLONTARIAT I ZAJĘCIA ZAWODOWE.
![](images/IMG_20181006_124457.jpg)
![](images/91499225_1548544511972014_2812794874087079936_n.jpg)
![](images/DSC_0091.jpg)
![](images/IMG_8318.jpg)
![](images/konie.jpg)
![](images/zaj8.jpg)
![](images/DSC_0642.jpg)
![](images/rowery-1.jpg)
![](images/Survival--2-.jpg)
![](images/zaj78.jpg)
![](images/zaj9.jpg)
![](images/Survival--6-.jpg)
WOLONTARIATW Centrum wychowanki mają mozliwość udziału w wolonatariacie. Uczestniczą miedzy innymi w zajęciach w Przedszkolu Miejskim w Goniadzu, Ośrodku Rewalidacyjno Wychowawczym dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Ośrodkach Pomocy Społecznej, schronisku dla zwierząt, Domu Opieki Społecznej itp..
![](images/wolontariat.jpg)
![](images/zaj-cia-teatralne--3-.jpg)
![](images/integr5.jpg)
![](images/integ3.jpg)
![](images/wolontariat-opieka.jpg)
![](images/wolontariat-2.jpg)
ZAJĘCIA ZAWODOWEich realizacja jest traktowana w kategoriach jednego z najważniejszych zadań Centrum. Zwłaszcza w kontekście procesu usamodzielniania wychowanek wyposażenie ich w kompetencje zawodowe to podstawowa dodana wartość edukacyjna, której powinna dostarczyć instytucja resocjalizacyjna. Centrum opuszczają najczęściej osoby 17-18. letnie, które kontynuują naukę na poziomie zawodowym lub podejmują pracę, w wielu przypadkach obejmowane są procesem usamodzielnienia. Podstawowym elementem tego procesu jest aktywizacja zawodowa. Współczesny rynek pracy można określić jako trudny i wymagający dla wszystkich młodych ludzi szukających zatrudnienia. Skala trudności w wejściu w role zawodowe wychowanek placówek resocjalizacyjnych jest z oczywistych powodów jeszcze większa. Dlatego w ramach zajęć dodatkowych organizujemy zajęcia z fryzjerstwa, gastronomii, handlu, krawictwa i kosmetologii. Wychowanki oprócz nauki zawodu w Centrum mają możliwość uczestnictwa w praktykach zawodowych w firmach zewnętrznych. Taka sytuacja ułatwia im naukę, dalsze szkolenie zawodowe, a także odnalezienie się na prawdziwym rynku pracy, gdzie oprócz umiejętności praktycznych ważne są też kompetencje społeczne.
![](images/IMG_8301.jpg)
![](images/kulinaria.jpg)
![](images/DSC_1116.jpg)
![](images/IMG_20200221_133755_resized_20200224_102739740.jpg)
![](images/rosliny.jpg)
![](images/jedz-3.jpg)
WYJAZDY INTEGRACYJNE
W wolnych chwilach wychowanki wyjeżdżają na zajęcia integracyjne poza placókę. To okazja do wspaniałej zabawy, ale też poznania województwa podlaskiego, nauki historii i przyrody w naturalnych warunkach.
![](images/rowery.jpg)
![](images/kajaki--2-.jpg)
![](images/zaj-psychologiczne.jpg)
![](images/wyjazdy-1.jpg)
![](images/wyjazdy-3.jpg)
![](images/wyjzady.jpg)
INNOWACJA PEDAGOGICZNA- SZKOŁA EKSPEDYCYJNAFilozofię SZKOŁY EKSPEDYCYJNEJ można podsumować jednym, prostym hasłem: „Jesteśmy załogą, a nie pasażerami - uczymy się działając”. W szkole ekspedycyjnej uczennice uczą się przeprowadzając „wyprawy edukacyjne”. Zamiast siedzieć w klasie i uczyć się jednego przedmiotu tradycyjnymi metodami, uczestniczą w wyprawie dającej zintegrowaną wiedzę i umiejętności z zakresu wielu obszarów wiedzy.Program Szkoły Ekspedycyjnej jest ściśle związany z wdrażaną przez Centrum ideą „Twórczej resocjalizacji” i nowymi modelami nauczania określanym jako uczenie przez doświadczenie - „Outdoor learning”. Jesteśmy przekonani, że szkoła ekspedycyjna wykorzystuje naturalną pasję do nauki i jest potężną metodą rozwijania ciekawości świata, umiejętności pracy zespołowej, wiedzy i odwagi naszych uczennic.Ograniczenie edukacji do klasy lekcyjnej powoduje, iż w efekcie zamiast zmysłowego kontaktu z naturą, możliwości bycia w rzeczywistym świecie wraz z innymi ludźmi, uczniowie stykają się głównie z problemami „książkowymi”, niekiedy zupełnie pozornymi i w związku z tym nieużytecznymi w rozwiązywaniu problemów życia codziennego. Ponadto, większość informacji o świecie otrzymują wyłącznie „z drugiej ręki”. Takie nauczanie, w porównaniu z modelem edukacji ekspedycyjnej, z pewnością nie stymuluje tak mocno rozwoju uczennic, nie zachęca do otwartości, ogranicza otwieranie się umysłu na nowe doświadczenia.OUTDOOR EDUCATION” w EDUKACJI MŁODZIEŻY NIEDOSTOSOWANEJ SPOŁECZNIEW pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym należy położyć nacisk na rozbudzanie zainteresowań i kształtowanie pozytywnej motywacji do wysiłku intelektualnego i własnego rozwoju. Czynnikami warunkującymi realizację tych celów jest między innymi stworzenie uczennicom możliwości udziału w atrakcyjnych zajęciach, zwłaszcza poza placówką. Formuła „Outdoor Education” jest bardzo istotna dla realizacji opracowanego przez Centrum kompetencyjnego modelu resocjalizacji i socjoterapii. Celem naszych działań jest rozpoznanie i wspieranie potencjału rozwojowego wychowanek tak, by opuszczając naszą placówkę były wyposażone w kompetencje społeczne i psychologiczne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnorodnych rolach społecznych: pracownika, małżonka, rodzica, obywatela. Uczennice efektywniej nabywają kompetencje społeczne w naturalnych kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi, w środowisku społecznym, bez ograniczeń wynikających z pobytu w placówce. Wspomniana efektywność zależy też od różnorodności i intensywności sytuacji umożliwiających ćwiczenie odpowiednich zachowań w toku interakcji z innymi. Należy podkreślić, iż główną rolę odgrywa tu osoba nauczyciela/wychowawcy, której kompetencje pozwalają na nawiązanie takiej relacji z podopieczną, która zapewni otwartość i skłoni wychowanki do dzielenia się i analizowania własnych przeżyć.
![](images/DSC_0346.jpg)
![](images/DSC_0242.jpg)
![](images/DSC_0223.jpg)